top of page
Ara
Yazarın fotoğrafıEmek Yalın Orhon

ATEŞİN KANAT ÇIRPIŞINDA BİR BALE

Güncelleme tarihi: 13 Ara

Bu yazıda Rus halk masallarının önemli figürü olan Ateş Kuşu’nun bir bale

eserine nasıl konu olabildiğinin hikâyesini yazdım.

Eser 20. Yüzyılın en önemli bestecilerinden biri olan Stravinsky’nin üç balesinin

ilkidir. Müzisyen olan anne ve babası ona, daha çocukken piyano ve müzik teorisi

dersleri aldırdılar. Buna rağmen müzik eğitimine devam etmesinden yana olmadılar. Pek

çok dil öğrendi. Bu yazacağı müzik eserlerini zenginleştirecek bilgi birikimine sahip

olmasını sağladı. Üniversitede hukuk eğitimi aldı. Fakat müziği hayatından hiç çıkarmadı.


Ateş Kuşu
Ateş Kuşu

O sıralarda Fransa’yı ve bazı Avrupa ülkelerini etkisi altına alan savaşsız bir dönem

yaşanmaktaydı. “Güzel Çağ” (Belle Epoque) diye anılan bu dönem, sanat dallarının

oldukça geliştiği bir zamandı. Sahnede dans, resim, müzik disiplinlerinin birbirlerini

beslemesini önemseyen Diaghilev, dönemin tanınmış ressam ve bestecilerini bir araya

getirdi. Güçlü emprezeryosu (opera, bale, konser topluluğunun yöneticisi) olan S. Diaghilev, henüz genç olan Stravinsky’nin orkestra için bir eserini duyup etkilendi. Paris’te kurmuş olduğu ve Rus sanatçılardan oluşan topluluk “Ballet Russes” için yeni bir tane eser istedi. İşte Ateş Kuşu balesi böyle ortaya çıktı.

Ateş Kuşu Slav Pagan folklorunda ateşle aydınlanan tüyleriyle büyülü ve doğa üstü

bir kahramandır. Zorlu bir yolculuğun başlangıcını simgelediği söylenir. “Onu yakalayana

yardım da edebilir, varlığına tehdit de olabilir” denir.



Balenin ilk sahnesi Prens İvan’ın Ölümsüz Kashchei’nin (Kaşeyi’nin) büyülü

bahçesine girmesiyle başlar. İvan, tüyleri alevler gibi ışık saçan Ateş Kuşu’nu görür.

Bahçedeki altın elmalardan birini alıp yemesinin ardından çırpınsa da prens onu yakalar.

Kuş, yardıma ihtiyacı olursa geri döneceğine dair söz verir. İvan tüylerinden biri

karşılığında onu serbest bırakır.

Bahçeye on üç prenses gelir, elmalardan yemeğe başlarlar. Prens bir tanesinden

etkilenir. Prenses ona Kashchei tarafından esir tutulduklarını söyler. On üçü de kaleye geri

dönünce, bazı kapılar bulurlar. Açtıklarında Kashchei ve yardımcıları dışarı çıkarlar. İvan’ı

yakalarlar. Kötü büyücü onu taşa çevirmek ister. Prens, tüyü hatırlar ve havada sallayarak

kuşu çağırır. Ateş Kuşu gelir ve hepsini tükenene kadar dans etmeye zorlar. Kashchei’nin

ruhunu içinde taşıyan yumurtanın yerini Ivan’a söyler. Prens onu oyuk bir ağaç

gövdesinden alarak kırınca büyü bozulur ve sevdiği çarevna (Rus prensesi) ile kavuşurlar.

Bale iki perdeden oluşuyor. Hikayenin çoğu ilk perdede anlatılır.. İkincisinde ise final

kısmı yer alır. Besteci eserde Rus halk ezgilerini kullanmış. Geniş bir orkestra kadrosu

eseri seslendirir. Eserin tamamını izleyecekler için video: 1.video

Sizlere A. Benois’nin esinlendiği “Ölümsüz Kashchei’nin Ölümü” masalını da

anlatmak isterim. Uzak bir diyarda İvan isminde bir prens yaşarmış. Maria Morevna isimli

savaşçı bir kadını sevmiş. Birbirlerinden ayrılmamacasına mutlu bir şekilde yaşarlarken

Maria ordusu ile birlikte savaşa çağırılmış. Veda ederken, oturdukları kalenin en yüksek

kulesindeki kapıyı açmaması için kendisine söz vermesini istemiş. Fakat İvan sözünü

tutamamış ve bu kapıyı açmış. Her yerinden zincirlenmiş yaşlı bir adam görünce şaşırmış.

Su isteyince ona acıyıp kovalarca vermiş. O anda bu sıska bakımsız adam zalim ve güçlü

bir büyücüye dönüşmüş. Keskin bir kasırga olarak zincirlerinden kurtulup uzaklaşmış.

Maria’yı esir almış.

Prens yaptığından pişman olup sevdiği kadını kurtarmak için yollara düşmüş. Yerini

bulup onu kurtarsa da zalim büyücü bir ok kadar hızlı atı ile ve onu yeniden esir almış. Su

verdiği için ona minnettar olduğunu ama aynı şeyi yeniden denerse sonunun ölüm

olacağını söylemiş. İvan dinlemeyip yeniden kurtarmaya kalkışınca, dediğini yapmış. Bir

fıçının içinde onu denize atmış.

İvan’ın üç kız kardeşinin büyücü eşleri varmış. Şahin, kartal ve kuzguna dönüşüp

onu kurtarmışlar. Yaşam ve ölüm suyundan içirip hayata döndürmüşler. Bir tanesi zalim

büyücüden kurtulması için yapması gerekenin Baba Yaga’nın hızlı atlarından birini alması

olduğunu söylemiş. Bunun için ise onun isteklerini yerine getirmesi gerekliymiş. Yoksa

canından olacakmış. Yol boyunca üç arkadaş edinmiş.

Birincisi, prens tarafından yakalanan, serbest bırakması karşılığında ona yardım

edeceğini vaat eden bir kuşmuş. İkincisi, peteğini ona bağışladığı için teşekkür edip, zorda

kalırsa yanında olacağına söz veren bir kraliçe arıymış. Üçüncüsü ise yavrusunu kurtardığı

için minettar olan dişi aslanmış. İvan sonunda ormanın karanlık kısmındaki Baba Yaga’ya

gidip olanları anlatmış. O da atlarını kaybetmeden sahip çıkarsa görevin sonunda birini

vermeyi kabul etmiş. Zorlandığı bu işte tam umudunu yitirmişken yolda karşılaştığı kuş

arkadaşı yeniden ortaya çıkmış. Korkmamasını çünkü çadırdaki kuş arkadaşlarının atları

gagalayarak yerlerine döndürdüklerini söylemiş. Prensin başarısı Baba Yaga’yı kızdırmış.

İkinci gün atları ormana doğru yollamış. Fakat bu defa da İvan’ın diğer arkadaşı dişi

aslan, sürüsünün yardımı ile onları geri getirmiş. Üçüncü gün denize göndermiş. Bu defa

da kraliçe arının sürüsü iğneleriyle uzaklaşmamalarını sağlamış. Görevini yerine

getirmesine rağmen Baba Yaga sözünde durmamış. Hayatını elinden alacakken İvan

atlarının en hızlısını ondan kaçırmış. Bu sayede Prenses Maria’yı Kashchei’nin elinden

kurtarmış. Zalim büyücü bir defa daha arkalarından gitmiş. Fakat kibri yüzünden İvan’ın

eski hızında olacağını düşünüp daha yavaş hareket etmiş. Prensin aldığı atın sihirli

toynakları büyücüye dokununca onun ölümsüzlüğünü yok etmiş. İvan kılıcıyla onu yenmiş.


Igor Stravinsky
Igor Stravinsky

Besteci Stravinsky bu baleyi daha sonra üç defa orkestra süitine dönüştürmüş. Bu

videoda duyacağınız 1919 ‘da yazdığı en ünlü versiyonudur. İzleyeceğiniz animasyon

balenin konusundan bağımsız olarak yaratılmıştır.



Müzik, mitoloji ve masalla dolu keyifli bir yıl dileklerimle…


*Folklor: Halk bilimi, bir ülkede yaşayan halkın kültür ürünlerini, sözlü edebiyatını,

geleneklerini, törelerini inançlarını mutfağını, müziğini oyunlarını halk hekimliğini

inceleyerek bunların birbirleriyle ilişkilerini belirten bilim dalıdır.

38 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

DÜŞ ZAMANI

Comments


bottom of page